Wie kan jou beter vertellen hoe het is te werken bij FlexFront en BCMGlobal dan de mensen die er daadwerkelijk werken? Bauke is via Rochewood gestart in het team dat verhuurhypotheken beheert. Hoe ervaart hij zijn nieuwe baan? Let's talk!

Hoe ben je de vacature tegengekomen en hoe heb je de sollicitatieprocedure ervaren?
''Ik ben gaan zoeken op Google en kwam op de website van Rochewood de vacature tegen. Het verhaal sprak mij aan en ik besloot te solliciteren. Volgens mij op dezelfde dag nog werd ik gebeld en uitgenodigd door de recruiter. Al snel volgde het eerste gesprek met Rochewood, een tweede gesprek met BCMGlobal en kreeg ik een mooi aanbod. Al met al supersnel, relaxed en vooral duidelijk. Dat heb ik elders weleens anders meegemaakt.''

Hoe heb je de eerste maanden van je nieuwe baan ervaren?
''Ik denk dat het werk overeenkomt met mijn verwachting vooraf. Ik heb nog wel ambities om op termijn verder te groeien, maar voor nu is het een ideale baan om veel van te leren. Ik leer hypothecair beheer tot in de kern kennen. Daarnaast is deze afdeling nog vergelijkbaar met een startup. We zijn in opbouw. Dat vind ik meer uitdagend.''

Wat bedoel je met een startup?
''Voorheen werkte ik in het bankwezen waar systemen en werkzaamheden tot in de puntjes waren uitgedacht. Aan de ene kant fijn, want je kunt haast blindelings vertrouwen op de systemen. Aan de andere kant minder uitdagend, want je werkt meer op de automatische piloot. Bij BCMGlobal en op deze afdeling zijn we nog volop aan het bouwen en vernieuwen. Niet alles is al geautomatiseerd of werkt perfect. Men wil ook dat we vooral blijven nadenken over wat we doen. Je verricht meer handmatig werk en moet scherper zijn om foutjes te voorkomen. Je kunt overigens wel over meer zaken meedenken en helpen de manier van werken te verbeteren.''

Wat houdt jouw werk precies in?
''Wij zorgen ervoor dat geaccepteerde hypotheekaanvragen in goede staat aankomen bij notarissen. We controleren alle (financiële) gegevens en checken of de geldstromen en tijdslijnen kloppen. Van daaruit nemen we de hypotheek in beheer. Eenmaal in beheer verwerken we financiële transacties, zoals aflossingen, en klantcontacten rondom de hypotheek.''

Voor welke geldverstrekkers werken jullie?
''Ik werk zelf veel voor Nestr. Daarnaast beheren we momenteel hypotheken voor Casarion, De Nederlandse, SolidBriq en Build.''

Jullie werken in verschillende systemen. Vaak tegelijkertijd. Wat vraagt dat van jou?
''Dat klopt. Er zijn in het gehele proces twee momenten dat de hypotheekaanvraag van systeem wisselt. Zo komt de aanvraag bij ons binnen via het aanvraagsysteem. We zetten het vervolgens door naar de mid office en starten de communicatie richting de notaris. Eenmaal gepasseerd, zetten we de aanvraag naar de back office systemen waar we het dossier beheren. Bij elke overgang controleer je of alle gegevens kloppen. Je moet dus herhaaldelijk scherp zijn op de details en handig zijn met de software die we gebruiken.''

Heb je in jouw werk ook contact met de consument (hypotheekgever)?
''Zeker! Wij zijn het aanspreekpunt voor de consument en behandelen allerlei vragen. Dat kunnen inhoudelijke vragen zijn, maar meestal gaat het om informeren en het verlenen van service. In de gesprekken spreken we namens de geldverstrekker waar men de hypotheek heeft lopen. Dat voorkomt verwarring. Waar nodig leggen we uit dat wij de hypotheek beheren namens de geldverstrekker.''

Wat voor tip geef je nieuwe collega’s die bij jullie komen werken? 
''Stel jezelf erop in dat je foutjes gaat maken en je juist hiervan kunt leren. Er komt een hoop kijken bij beheer en je werkt in meerdere systemen. Niet alles loopt nog op rolletjes, maar we zijn wel samen aan iets moois aan het bouwen. Dat biedt kansen!''

Laatste vraag. Je weet nu veel over verhuurhypotheken en de rendementen. Zie jij er voor jezelf ooit brood in?
''Als ik de middelen bij elkaar krijg, denk ik van wel. Of je in de toekomst net zoveel rendement kunt halen als nu, dat betwijfel ik. Maar vastgoed is als belegging altijd interessant.''

Video
Bekijk vacatures