Werken voor wonend Nederland In gesprek met Marinthe

Wie kan jou beter vertellen hoe het is te werken bij FlexFront en BCMGlobal dan de mensen die er daadwerkelijk werken? Marinthe werkt als hypotheekacceptant voor BCMGlobal. Hoe ervaart zij haar baan? Let's talk!

Collega - Marinthe 2 (Tekst met afbeelding)

BCMGlobal heeft in 2020 in totaal 38.475 hypotheekaanvragen verwerkt. Hoeveel daarvan heb jij er voorbij zien komen?
‘’Haha geen idee! Maar het was een mooi, maar druk jaar. Zelfs in december, traditioneel een rustigere maand vanwege de feestdagen, was het topdrukte.’’

Waar komt de drukte vandaan?
‘’Ik zie vooral aanvragen om de hypotheek over te sluiten. Veel consumenten willen profiteren van de lage rente en lagere maandlasten. Ik denk dat de coronacrisis daar ook invloed op heeft. Men wil in veel gevallen niet alleen een lagere rente, maar vaak ook een langere looptijd en dus meer zekerheid.’’

Zijn mensen in deze tijd bereid boetebedragen betalen om de hypotheek over te sluiten?
‘’Zeker! Hypotheekadviseurs rekenen precies uit wat de terugverdientijd hiervan is en je kunt het soms meefinancieren. Zo hoef je niet direct een fiks bedrag in te brengen. Daarnaast nemen de spaartegoeden toe, waardoor een boetebedrag in veel gevallen minder een probleem is.’’

Voorheen was jij specialist rente-aanbiedingen. Inmiddels ben je doorgegroeid naar hypotheekacceptatie. Hoe bevalt het je nu?
‘’De stap bevalt heel goed. Voor de geldverstrekker MUNT Hypotheken verricht ik nu het eerste akkoord (de eerste controle van de hypotheekaanvraag, red.). Doordat ik ben begonnen met het opmaken van rente-aanbiedingen, ken ik de meeste voorwaarden al. Daardoor is de stap makkelijker te zetten. Het accepteren van hypotheken kent wel meer ‘grijs gebied’ dan het opstellen van rente-aanbiedingen. Het is dus niet altijd duidelijk wat je wel of niet moet wegschrijven. Je komt daar alleen achter door gewoon te doen en veel dossiers op te pakken. Gelukkig kom ik daar met deze drukte gemakkelijk aan toe.’’

*Het opmaken van rente-aanbiedingen was voorheen een functie op zich. Inmiddels is dit onderdeel van ieders werk als hypotheekacceptant.

Wat moet je als hypotheekacceptant goed kunnen?
‘’Je moet een duizendpoot zijn, goed plannen, secuur werken en volledig en duidelijk communiceren. Je werkt immers in opdracht van de geldverstrekker. Hoe breng je de boodschap over als je een aanvraag afwijst of extra stukken opvraagt? Het helpt als je jezelf constructief opstelt. Inhoudelijk moet je soms een beetje de boeman zijn, maar in de boodschap is dat niet nodig.’’

Past het werken als hypotheekacceptant alleen bij je als je van nature een pietje precies bent? Of kun je dit ook ‘aanzetten’ voor je werk?
‘’Je kunt jezelf een hoop aanleren. Zelfs als het werk dat je doet niet helemaal past bij je persoonlijkheid. Daar leer je juist van. Zo ben ik op de een of andere manier in mijn werk als hypotheekacceptant preciezer en meer geordend dan buiten werk. Ik wil het graag goed doen en snap dat secuur werken daar essentieel voor is.’’

Is jouw werkdag aan het eind van de dag ook echt klaar?
‘’Er is altijd werk te doen. Omdat we echter we met z’n allen werken volgens het principe ‘dag-bij’, heb ik wel het idee aan het eind van de dag ‘klaar’ te zijn. De werkvoorraad wordt aan het begin van de dag verdeeld over het team. Rond het middaguur bespreken we de stand van zaken en herverdelen we het werk onderling als het nodig is.’’

Je werkt nu al maanden veelal vanuit huis. Hoe is de sfeer op jullie afdeling?
‘’Natuurlijk heeft het thuiswerken effect op de beleving en de sfeer. Het zou gek zijn als dit niet zo zou zijn. Je gaat van een vol kantoor, waar je eenvoudig even met elkaar kunt sparren en lachen, naar alleen werken op je zolderkamer. Best een verandering. Ook werden er op kantoor voorheen allerlei dingen georganiseerd, zoals kookwedstrijdjes en leuke borrels. Dat mis ik nu. Toch worden er ook op afstand veel leuke dingen georganiseerd. Zo kregen we laatst een online filmbon toegestuurd voor een avondje ontspanning.’’

Wat wordt verder gedaan om de sfeer en samenwerking goed te houden?
‘’We beginnen elke dag met een dagstart. Iedereen heeft dan ook de camera’s aan. Even een moment dat je elkaar ziet en samen opstart. Daarnaast zijn er online sessies georganiseerd waar je met 5 of 6 collega’s gewoon even kunt kletsen, zonder dat het over werk hoeft te gaan. Ondanks dat we groter en groter worden, blijft zo het persoonlijke en de saamhorigheid onderling bestaan.’’

Waarom ben je bij BCMGlobal gaan werken?
‘’In mijn vorige baan bij de Hypotheker werkte ik al heel fijn samen met BCMGlobal. Ze vielen mij toen al op als partij die erboven uitstak qua service, reactietijd en kwaliteit. Ik raakte steeds nieuwsgieriger hoe ze dat voor elkaar kregen en hoe het er bij een serviceprovider aan toegaat. Toen er een mooie vacature voorbijkwam, heb ik niet lang meer getwijfeld te solliciteren. Inmiddels heb ik mij ontwikkeld tot hypotheekacceptant.’’

Wat zijn volgens jou de verschillen tussen het werken bij een advieskantoor als de Hypotheker en een serviceprovider als BCMGlobal?
‘’Het grootste verschil dat ik ervaar is het klantcontact. Voorheen had ik de consument letterlijk aan mijn bureau en hielp ik tot in detail de hypotheekaanvraag voorbereiden. Ik kreeg soms ook de nodige spanning mee rondom een hypotheekaanvraag. Nu spreek ik alleen de adviseur en geldverstrekker en sta ik wat verder van die spanning af. Dat betekent overigens niet dat ik helemaal geen spanning meer ervaar. Er zit immers altijd een consument en woonwens achter elk dossier. Juist als hypotheekacceptant is het belangrijk je dat te blijven realiseren.’’

 Hoe zorg jij er zelf voor dat je de mens en de woonwens achter het dossier niet vergeet?
‘’Het gaat mij denk ik makkelijker af de mens achter het dossier niet te vergeten, dankzij mijn ervaring bij de Hypotheker. Ik weet heel goed wat er komt kijken bij een hypotheekgesprek en wat voor spanning dit kan geven. Het is niet niks. Daardoor kan ik mij nu als hypotheekacceptant een veel beter beeld vormen van een hypotheekdossier, het adviesgesprek en de emoties van de consument. Ik denk dat een serviceprovider juist daarom een mooie vervolgstap is als je werkt bij een advieskantoor. Dat is het in ieder geval voor mij gebleken.’’

Video
Bekijk vacatures