Organisatie in de steigers In gesprek met Arjan

Wie kan jou beter vertellen hoe het is te werken bij FlexFront en BCMGlobal dan de mensen die er daadwerkelijk werken? Arjan vervult een commerciële rol en werkt daar waar geldverstrekkers en het intermediair elkaar vinden. Hoe versterkt een serviceprovider allebei de kanten van de keten? Let's talk!

Vorig jaar verwerkten jullie zo’n 1200 hypotheekaanvragen per week. Hoe verklaar jij de drukte?
''Dat klopt. Normaal gesproken verwerken we zo’n 400 tot 500 aanvragen per week. Je kunt je de drukte dus voorstellen als dat groeit naar 1200. Er zijn heel veel uren gewerkt door iedereen hier. Het geeft de drukte op de woningmarkt weer, maar corona speelt ook een rol. We zien nog steeds veel aanvragen om verbouwingen te financieren of de hypotheek over te sluiten naar een gunstiger rentepercentage of langere looptijd. Dit zijn investeringen in zekerheid in de onzekere tijd waar we momenteel in leven.''

Jullie werken inmiddels samen met meer dan 20 geldverstrekkers. Versterkt dat jullie positie richting het intermediair?
''Het maakt ons zeker aantrekkelijker om mee samen te werken. Adviseurs kunnen via FlexFront bij steeds meer geldverstrekkers terecht en de bekende FlexFront service ervaren. Andersom kunnen wij steeds meer geldverstrekkers voorzien van hypotheekaanvragen vanuit het intermediair. Dat is het mooie van onze positie. We versterken als serviceprovider allebei de kanten van de keten.'' 

Concurrenten zitten niet stil en sommige geldverstrekkers werken niet met serviceproviders. Hoe blijf je als serviceprovider overeind in zo’n competitieve markt?
''We moeten vooral ons werk heel goed te blijven doen en onthouden wat ons relevant maakt voor het intermediair, de geldverstrekker en de consument. Daarom gaan we dit jaar weer mooie dingen doen met FlexFront. We delen kennis door online webinars te organiseren die overigens goed bekeken en gewaardeerd worden. Daarnaast veranderen we intern het nodige om nog beter ons werk te doen en lanceren we dit jaar een geheel nieuwe dienst, genaamd FlexFront Full Service.''

Wat houdt FlexFront Full Service in?
''Met deze dienst spelen we in op de behoefte goede nazorg te verlenen na het afsluiten van de hypotheek. Dit is goed voor de consument, want we houden zicht op veranderingen in de financiële situatie en de betaalbaarheid van de hypotheek. Doordat we zelf alles weten over hypotheken, kunnen we goed inventariseren en informeren. Op die manier borgen we de zorgplicht. Het kan tevens waardevolle leads opleveren voor het intermediair. Als de consument verhuisplannen heeft, is een adviesgesprek verstandig. Wij zorgen ervoor dat we dat weten en plannen namens de adviseur de afspraak.''

Het intermediair kan zich volledig richten op advies. De rest doet FlexFront.
''Dat is wel het idee. Het is aantrekkelijk al je aanvragen bij één loket te parkeren. Om het intermediair te binden, moeten we ons blijven bewijzen en ontwikkelen. FlexFront Full Service is naast ons netwerk aan geldverstrekkers en expertise een goede nieuwe reden met ons samen te werken.''

Wat verandert er aan de commerciële afdeling van FlexFront?
''Dankzij een aantal gerichte verbeteringen willen we als commercieel team nog beter met elkaar samenwerken. We gaan onder andere de servicedesk ontwikkelen naar een expertisedesk. Klanten krijgen zo vlotter antwoord op hypothecaire vragen. Ook als het gaat om de inhoudelijk complexere onderwerpen. Ik ga mij nog meer richten op de commerciële acties richting het intermediair. Denk aan het onder de aandacht brengen van geldverstrekkers en onze diensten. Daarnaast verricht ik marktonderzoek naar de populariteit van geldverstrekkers onder het intermediair. Wat spreekt aan, waar is behoefte naar en hoe kunnen geldverstrekkers hierop inspelen?''

Wat zijn hypothecaire producten of voorwaarden waar geldverstrekkers zichzelf mee onderscheiden?
''Duurzaamheid is een belangrijk thema. Denk aan rentekorting op de bouw of verbouw van een duurzame woning. Dat zie je steeds vaker. Ook de seniorenpropositie is populair. Dit slaat op het toetsen op de werkelijke last om senioren met een lager inkomen te voorzien van een passende hypotheek. Tot slot is de verzilverhypotheek in trek. Hiermee kun je overwaarde omzetten in een extra financiering voor bijvoorbeeld een verbouwing of extra aanvulling van inkomsten.''

FlexFront is onderdeel geworden van een grotere organisatie en verandert. Hoe ervaar jij de veranderingen?
''Inmiddels werk ik zo’n 10 jaar bij FlexFront en is het nodige veranderd. Voor de een positief, voor de ander minder. Dat heb je in elke organisatie. Er zijn een hoop nieuwe collega’s bijgekomen, maar er zijn ook een aantal collega’s vertrokken waar ik lang mee heb samengewerkt. Ikzelf kan mijn weg nog steeds prima vinden. Ook nu we al een tijd op afstand met elkaar samenwerken. We hebben een leuk team. Daarnaast vind ik het mooi te zien waar we naartoe groeien, de professionalisering en wat voor nieuwe dingen we opzetten.''

Bekijk vacatures