Wie kan jou beter vertellen hoe het is te werken bij FlexFront en BCMGlobal dan de mensen die er daadwerkelijk werken? Myro is vanuit sales omgeschoold tot data analist. Waar werkt hij allemaal aan? En waarom is data voor een serviceprovider zo belangrijk? Tijd voor een kijkje onder de kap!

Wat voor werk doe jij bij BCMGlobal?
''Ik lever simpel gezegd data in de vorm van rapportages. Per maand, per week en soms ad hoc. Mijn rapportages bevatten informatie over dat wat wij als BCMGlobal en FlexFront precies doen in een bepaalde periode. Erg belangrijk voor de geldverstrekkers waarmee we werken, maar ook voor onszelf. Sales en management kan op basis van data de juiste besluiten nemen.''

Wat voor data leveren jullie geldverstrekkers?
''Geldverstrekkers besteden feitelijk werk aan ons uit. We moeten kunnen aantonen of we dit werk efficiënter en effectiever doen. Zo is het relevant te weten hoeveel hypotheekaanvragen we verwerken, hoeveel we in één keer goed verwerken (first-time-right), wat de gemiddelde verwerkingstijd is, maar ook waar nog ruimte is voor verbetering. Overigens, ook leuk is dat we door onze samenwerking met advieskantoren, inzichtelijk kunnen maken wat er aan de kant van distributie voor kansen liggen. Haken consumenten bij een bepaalde geldverstrekker vaker af vanwege de rente of bepaalde voorwaarden? Dan kunnen we dat aankaarten.''

Leveren jullie ook rapportages aan de samenwerkende advieskantoren?
''Op dit moment nog in kleinere mate, maar dat gaat meer worden. Voor advieskantoren is het net zo prettig te zien hoe effectief en efficiënt het is om werk aan ons uit te besteden. Data en goede rapportages bieden dat inzicht.''

Hoe ben je vanuit sales in data gerold?
''Ik ben ooit de verzekeringswereld ingerold. Pendelend tussen de buiten- en binnendienst, heb ik alles geleerd over hypotheken en verzekeringen. Ik was toen al voorzichtig met data bezig. Zo beheerde ik eens een klantportefeuille van 150 klanten. Om veranderingen makkelijker te overzien, heb ik een dataoverzicht gebouwd in Excel. Op een gegeven moment ben ik dit ook gaan doen voor collega’s. Dat gaf mij de bevestiging dat ik met data werken niet alleen (heel) leuk vond, maar ook nog eens goed kon. Uiteindelijk kon ik hier bij FlexFront volledig mijn werk van maken.''

Heb je profijt van je achtergrond in sales nu je werkt als data analist?
''Zeker! Ik ben een soort van verbinder en tolk tussen twee werelden die anders langs elkaar heen praten. Ik kom van de kant waar de data gevraagd wordt én ik weet hoe we data uit de systemen kunnen halen. Ik spreek dus beide talen. De verbinding met de praktijk is voor mij als data analist dan weer erg prettig, omdat mijn werk zo niet te abstract wordt. Je blijft data vooral praktisch toepassen zonder te verzanden in te diepe query’s.''

Met wat voor uitdagingen krijg jij te maken nu FlexFront/BCMGlobal verder groeit?
''De complexiteit en omvang neemt toe. Van de organisatie, maar ook van het werk. Daarnaast werken we nu met meerdere systemen, bieden we nieuwe diensten en willen steeds meer geldverstrekkers en advieskantoren met ons samenwerken. We hebben ontzettend veel werk te doen en het voordeel van groter worden is dat we werk ook grootser kunnen aanpakken. Dat voedt ambities!''

Wat zijn jullie ambities op het gebied van data?
''We werken al vanuit een eigen systeem, maar werken daarnaast nog met diverse externe systemen. Voor data extractie moeten we dus elke systeem apart langs. Tijdrovend en het verschilt per systeem hoe je data kunt ophalen of hoeveel tijd het controleren kost. Daarnaast ben je in geval van externe systemen afhankelijk van leveranciers. Op termijn zou het fantastisch zijn als we al onze data in één eigen systeem krijgen. Of een handige tussenschakel inbouwen die met alles communiceert. Stel je voor hoe tof het is als een collega van een afdeling verderop met één druk op de knop precies kan ophalen wat nodig is.'' 

Wat voor impact heeft de groei nog meer op jouw werk?
''Onder andere dat ik mijn werk steeds sneller en effectiever kan doen. Zo was ik in het verleden al gauw een dag kwijt om voor 14 verschillende geldverstrekkers een maandrapportage op te leveren. Nu kost mij dat nog maar 3 uur. We zetten echt stappen. Een mooie volgende stap is dat ook de geldverstrekker zelf met een druk op de knop real-time inzicht krijgt in data. Dat scheelt mij tijd die ik nu kwijt ben aan distributie. Daardoor kan ik mij volop richten op doorontwikkeling van onze systemen en rapportages.''

Video
Bekijk vacatures