In gesprek met Mireille
Werken voor wonend Nederland
Wie kan jou beter vertellen hoe het is te werken bij FlexFront en BCMGlobal dan de mensen die er daadwerkelijk werken? Mireille is via Rochewood als binnendienstmedewerker begonnen bij FlexFront. Hoe ervaart ze haar nieuwe baan? Let's talk!
''Niet alleen het tempo, maar vooral het idee dat je iets complex voor iemand regelt, maakt mensen blij met mijn werk.''
Je werkt nu een tijdje bij FlexFront. Hoe heb je de eerste paar maanden ervaren?
‘’In eerste instantie vond ik het spannend middenin coronatijd van baan te wisselen. Gaat een andere baan mij wel brengen wat ik zoek? Gelukkig werd ik enthousiast van de gesprekken en is de overstap daarna ook vlekkeloos verlopen. Om thuis te kunnen werken, zijn de bureaustoel en laptop gewoon thuis afgeleverd. Dankzij mijn ervaring kreeg ik vertrouwen en kon ik al heel snel zelfstandig aan de slag. Inmiddels werk ik zelfs voor een gloednieuwe klant die hard groeit.’’
Wat voor werk deed je hiervoor?
‘’Ik heb ongeveer 21 jaar bij Rabobank gewerkt, waarvan het grootste gedeelte als hypotheekacceptant. Omdat de reistijd vanwege centralisatie voor mij te fors werd, ben ik op eigen verzoek boventallig verklaard. Zo kon ik met frisse energie uitkijken naar een nieuwe baan. Kort daarop ben ik gevraagd bij Hypotheekshop te werken. Toen pas besefte ik in wat voor ‘Rabotunnel’ ik zat. Bij Rabobank werkte ik alleen met eigen hypotheekproducten en systemen. Bij Hypotheekshop kreeg ik te maken met meer dan 40 aanbieders en haast net zoveel systemen. Dat was aanpoten, maar de dynamiek en afwisseling deed mij goed.’’
Toch ben je op een gegeven moment weer gaan zoeken naar iets anders. Hoe ben je bij FlexFront terechtgekomen?
‘’Aanvankelijk ben ik via Google gaan zoeken naar een baan als hypotheekacceptant. Zo kwam ik al gauw Rochewood tegen. Voor mij toen nog onbekend. Al lezend werd mij duidelijk dat Rochewood een recruitmentbureau is dat samenwerkt met FlexFront. Op de website heb ik de drie sollicitatievragen beantwoord, even de adem ingehouden, want spannend is het wel, en mijn sollicitatie verstuurd. Gelijk de volgende dag volgde het telefoontje en uitnodiging voor een sollicitatiegesprek.’’
Hoe vond je het te solliciteren op afstand via een recruitmentbureau?
‘’Solliciteren is voor mij, los van de nieuwe ervaring om digitaal te solliciteren via Skype en Zoom, sowieso spannend. Mijn laatste echte sollicitatiegesprek is al 24 jaar geleden. Het gesprek met de recruiter van Rochewood was best pittig. De diepgaande vragen over mij als persoon en op inhoud over mijn ervaring, hebben mij ook aan het denken gezet. Daardoor heb ik een weloverwogen besluit kunnen nemen na het tweede gesprek met FlexFront. Op de afdeling Compleet Dossier Service is mijn perspectief zekerder en zie ik een leuke rol voor mijzelf. Daar heb ik voor gekozen.’’
Waar ben jij op de binnendienst van FlexFront precies expert in?
''Ik leid de hypotheekaanvraag van consumenten met een woonwens in goede banen en zorg dat die tot in de puntjes goed afgerond wordt. Of dat nu gaat om het oversluiten van een hypotheek, een echtscheiding, nieuwbouw of de allereerste woning. Dit werk verricht ik momenteel voor twee van onze klanten, namelijk Ikbenfrits en de Consumentenbond. Wij worden als externe hypothecaire binnendienst ingehuurd en hebben de spreekwoordelijk pet van deze klanten op als we namens hen consumenten spreken.’’
Wat komt daar allemaal bij kijken?
‘’Een hoop! Enerzijds vanwege de complexiteit van een hypotheekaanvraag, anderzijds door de aantallen en de hectiek. Gemiddeld beheer ik voor twee van onze klanten tussen de 40 en 50 hypotheekdossiers die zich elk in een andere fase van de hypotheekaanvraag bevinden. Daarnaast werken we volgens het principe ‘dag-bij’ (de taken van de dag afgerond, red.). Het komt geregeld voor dat ik mijn concentratie op het een moet pauzeren om telefoontjes of chats tussendoor op te pakken voor het ander. Dit kunnen ad hoc vragen zijn vanuit de consument, de notaris, de hypotheekadviseur of collega’s.’’
Wat moet je daar volgens jou vooral voor kunnen?
‘’Het belangrijkst is denk ik het behouden van overzicht in alles wat je doet, omdat je geregeld van werkzaamheden wisselt. Daarom krabbel ik zelf notities en reminders op post-it’s die ik gedurende de dag netjes afrond. Ik werp ze dan aan het eind van de werkdag met een voldaan gevoel zo de prullenbak in. Overigens is het grote voordeel van FlexFront dat alles op en top gedigitaliseerd is waardoor ik geen archiefmappen vol papierwerk op mijn bureau heb liggen.’’
Hoe beoordelen klanten jullie werk?
‘’Wij hebben bepaalde service-level agreements en afspraken met onze klanten. Zo is bijvoorbeeld NPS een belangrijke score, maar ook de aantallen en de gemiddelde doorlooptijd van een hypotheekdossier. We zijn immers een serviceprovider waaraan werk als het ware wordt uitbesteed. Dan moet je het ook beter (blijven) doen dan men zelf zou kunnen.’’
Lukt dat ook?
‘’Gelukkig wel! Zo hebben we voor een van de geldverstrekkers waar ik voor werk de NPS flink verbeterd en leveren we de kwaliteit die van ons verwacht wordt. Wel merken we dat er ontzettend veel werk te doen is en heel hard nieuwe collega’s nodig hebben om op dit niveau te blijven. Natuurlijk een goed teken, want men werkt graag met ons samen. Het zijn echter ook lange dagen momenteel.’’
Spreek je ook hypotheekadviseurs?
‘’Ja zeker, ik spreek dagelijks hypotheekadviseurs die ons hypotheekaanvragen opsturen. Meestal beperkt dit zich tot contact via de chat om hele praktische zaken vlot te regelen.’’
Wat betekent jouw werk voor wonend Nederland?
‘’Hoewel ik volop in de digitale hypotheekdossiers zit, draait mijn werk eigenlijk om de mensen die ik daarmee help. Ik zorg ervoor dat iemand zo snel mogelijk kan genieten van de nieuwe woning of lagere maandlasten. Niet alleen het tempo, maar vooral het idee dat je iets complex voor iemand regelt, maakt mensen blij met mijn werk. Ik krijg daar ook vaak complimenten voor en dat doet mij dan weer goed. Op deze manier draag ik mijn steentje bij aan wonend Nederland.’’