Werken voor wonend Nederland
In gesprek met Atakan
Wie kan jou beter vertellen hoe het is te werken bij FlexFront en BCMGlobal dan de mensen die er daadwerkelijk werken? Atakan werkt als hypotheekacceptant voor BCMGlobal en is een vertrouwd gezicht voor veel mensen in hypothekenland. Hoe ervaart hij zijn baan? Let's talk!
Voordat we het hebben over hypotheken, je bent vorig jaar begonnen aan het conservatorium?
‘’Dat klopt! Ik heb vorig jaar auditie gedaan bij Codarts in Rottterdam. Het enige conservatorium in Nederland dat een masteropleiding biedt voor de Turkse Langhalsluit, de Bağlama. Dit instrument bespeel ik al bijna 30 jaar. Ongeveer 20 jaar geleden heb ik al eens succesvol auditie gedaan, maar kwam het er niet van. Nu heb ik meer tijd en ben ik er gewoon voor gegaan.’’
Hoe gaat het nu bij BCMGlobal?
‘’We zijn enorm aan het groeien. Tot aan het eind van het jaar hebben we topdrukte gekend en met z’n allen veel uren gemaakt. De drukte kon je ook zien aan de cijfers. We zijn qua verwerkte hypotheekaanvragen op jaarbasis met 56% gegroeid. We merken als sector dus relatief weinig van corona anders dan dat we allemaal thuiswerken. We zijn daarnaast ook nog overgenomen door een multinational en ons kantoor is verhuisd naar Maarssen. Al met al een jaar vol veranderingen.’’
Je werkt al langer bij BCMGlobal. Wat vind je zelf van alle veranderingen?
‘’Ik ervaar de veranderingen vooral als positief. We bieden nu bijna alle facetten van het hypothecair proces. Dat biedt ons als collega's kansen binnen de organisatie stappen te zetten. Ook merk ik dat we verder professionaliseren, de IT-collega’s keihard werken de systemen te optimaliseren en we geldverstrekkers, adviseurs en consumenten steeds beter bedienen. Allemaal mooie ontwikkelingen.’’
Welke kansen biedt de groei jou als hypotheekacceptant?
‘’We zijn als organisatie op het juiste moment ingestapt in de groeiende markt van verhuurhypotheken. Daardoor werk ik zo nu en dan aan buy-to-let dossiers. Interessante nieuwe materie om eigen te maken. Daarnaast ben ik inmiddels aanspreekpunt geworden voor een van de geldverstrekkers. Met die geldverstrekker zitten we momenteel in een heerlijke flow (96% first time right), dus dat is genieten!’’
Je hebt voorheen jarenlang bij ABN-AMRO gewerkt. Wat zijn volgens jou de belangrijkste verschillen tussen het werken bij een geldverstrekker en het werken bij een serviceprovider als BCMGlobal?
‘’Het grote voordeel van een serviceprovider is dat je in meerdere keukens kunt kijken. Je bent niet strikt gebonden aan één geldverstrekker. Bij BCMGlobal werken we met meer dan 21 geldverstrekkers samen. Dat maakt het werken als hypotheekacceptant naar mijn idee dynamischer en minder monotoon. Werken bij een geldverstrekker heeft daarentegen als voordeel dat je meer bevoegdheid hebt risico’s te accepteren, omdat je werkt aan het finaal akkoord. Je verricht nog meer risico-analyse. Onze invloed als serviceprovider wordt weliswaar steeds groter, met name dankzij de kwaliteit van ons werk, maar we zijn op dit moment volledig gericht op het eerste akkoord.’’
Hoe slaag je als hypotheekacceptant bij BCMGlobal?
‘’Vooral door vakkundig te zijn en te willen leren. Daarnaast is de klik met het team en de collega’s belangrijk. Ons team kent allerlei soorten mensen en iedereen krijgt de ruimte zichzelf te zijn. Daar staan we bij FlexFront en BCMGlobal om bekend. Toch is het best een uitdaging op je eigen manier complementair zijn aan je collega’s. Helemaal nu we zoveel thuiswerken. Als je dit lukt, ga je jezelf ongetwijfeld thuis voelen bij de betrokkenheid die we onderling hebben.’’
Wat trekt een ervaren hypotheekacceptant als jij over de streep om bij BCMGlobal te werken?
‘’Bij ons is een collega of klant geen nummertje. Ondanks de groei en het thuiswerken, zijn we nog steeds een organisatie waar we elkaar kennen en dat belangrijk vinden. Daarnaast zie ik enorm veel potentie. We hebben al veel kennis in huis en bieden allerlei diensten aan geldverstrekkers en advieskantoren. De middelen van Link Group helpen ons verder groeien in de markt. Of je nu gaat voor stabiliteit, de cultuur, de functie of de potentie, bij ons ga je het vinden.’’
Waar gaan jullie in 2021 druk mee zijn?
‘’Dat is afhankelijk van wat er gebeurt op de woningmarkt en met de hypotheekrente. Als de rente laag blijft, verwacht ik dit jaar nog meer oversluiters en nieuwe hypotheken. Als de rente stijgt, verwacht ik meer drukte op beheer en mogelijk bijzonder beheer. Overigens spelen ook politieke maatregelen een rol. Zo kan de vrijstelling voor overdrachtsbelasting dit jaar gunstig zijn voor de positie van starters op de woningmarkt. Hoe dan ook, er is ook komend jaar genoeg werk voor ons te doen.’’
En welke ontwikkelingen voorzie jij in je eigen vak?
‘’Op termijn verwacht ik dat systemen steeds meer werk gaan overnemen van hypotheekacceptanten. Met name veel administratieve tijdrovende taken. Inhoudelijk zal er niet zoveel veranderen. Menselijk inzicht blijft met name voor het inschatten en interpreteren van risico’s onmisbaar. Dat betekent ook dat het vak steeds meer zal draaien om risicoanalyse. Dat vraagt inhoudelijk nog meer van een hypotheekacceptant en maakt het vak nog interessanter dan het al is.’’