De realiteit van ontwikkeling

Leuke items in onze nieuwsfeed zijn de verhalen van onze professionals. Inmiddels werken er namelijk best veel mensen via Rochewood. En dat werk? Dat doen ze op allerlei verschillende plekken en in allerlei verschillende rollen. Kortom: genoeg verhalen te vertellen!

Interview: Werken als Schadebehandelaar

Ontwikkeling. Een veelgehoord hoger doel van mensen die kiezen voor een andere baan of hun geluk beproeven in de detachering. Maar wat betekent 'ontwikkeling' nou eigenlijk? Wat bedoelen mensen ermee? Vraag je het Shirley dan is ontwikkeling een antwoord en na te jagen doel als werk je steeds minder uitdaagt. Daar moet je echter ook een hoop voor doen!

Wat verwachtte je van de detachering?
''Toen ik eraan begon had ik al twee jaar ervaring opgedaan bij Rabobank als particulier adviseur. Ondanks die ervaring was ik nog wel zoekende naar wat ik precies wilde met mijn carrière. Detachering bood mij de mogelijkheid verschillende organisaties en functies te ontdekken en daarachter te komen. Het kwam ook nog eens op het juiste moment, omdat ik vanwege reorganisatie helaas geen vast contract kreeg.''
 
Je eerste opdracht via Rochewood was bij Rabobank Meppel-Staphorst-Steenwijkerland. Ander werkgebied, maar dezelfde functie. Wat maakte het een andere ervaring?
''Ik was nog niet uitgeleerd in mijn rol als particulier adviseur. Daarom leek het mij een goed idee eerst het maximale uit deze rol te halen. Bij Rabobank Apeldoorn deed ik vooral bancair advies aan de balie. In mijn eerste detacheringsopdracht kon ik volledig allround gaan werken (naast de balie ook de spreekkamer, telefonie en administratie), wft-consumptief krediet halen en ervaring op doen met adviesgesprekken over consumptieve kredieten. Deze bank verwachtte ook dat ik daarnaast een positieve energie bracht als gedetacheerde.''
 
Positieve energie? Wat betekent dat in de praktijk?
''Vooral een frisse blik op hoe dingen gaan of anders kunnen. Daar moet je ideeën over hebben, maar ze vooral ook durven delen op een manier waardoor mensen ook geneigd zijn erin mee te gaan. Daar was echt behoefte aan en uiteindelijk is dat ook goed gelukt.''
 
Is dat niet gek? Deze positieve energie verwachten van mensen die hetzelfde werk binnen dezelfde organisatie doen, maar dan op een ander kantoor?
''Als je het zo zegt klinkt het inderdaad best gek, maar het gaat denk ik meer om het type persoon dat kiest voor de detachering. Juist het opdoen en delen van ervaringen kan namelijk een belangrijk motief zijn in de detachering te werken. Dan is het vervolgens nog een voordeel dat je al ervaring hebt in hetzelfde werk en snel inzetbaar bent.''
 
Uiteindelijk is het werk dat je deed gecentraliseerd en ondergebracht in regionale teams (RKS). Hoe heb je zelf deze verandering ervaren?
''Toen ik begon op het RKS werd mij duidelijk dat alleen telefonisch advies overbleef en dat vond ik erg jammer. Beperkend eigenlijk. Ik had het gevoel dat ik stilstond en dat het werk dat ik deed niks nieuws meer toevoegde. Je doet dan je werk, maar weet wel ondertussen dat je echt toe bent aan iets anders.''
 
Hoe merkte je dat je toe was aan iets anders?
''Ik merkte dat ik niet meer uitgedaagd werd door wat ik deed en simpelweg verveeld raakte tijdens het werk. Ondanks leuke collega’s en werk vlakbij huis, woog het gebrek aan uitdaging en verantwoordelijkheid toch een stuk zwaarder. Dat begon ik mij te realiseren.''
 
Had je al een idee wat voor werk je dan wilde doen?         
''Ik had daar al wel gedachten over, maar zeker weten deed ik het nog niet. Inhoudelijk voelde ik de meeste uitdaging bij verzekeringen. Ik adviseerde al op particulier gebied, maar zag nog meer dan genoeg rek om te verbreden richting zakelijk verzekeren. Daarom heb ik tijdens mijn opdrachten bij Rabobank nog twee andere wft-diploma’s behaald (schadeverzekering zakelijk en inkomen). Vooral om breed inzetbaar te zijn voor de vervolgstap.''
 
Is het lastig dat je al wel studeert, maar nog niet precies weet waarvoor je het nodig hebt?
''Dat kan ik mij wel voorstellen, maar daar had ik eigenlijk niet zoveel moeite mee. Ik had bedacht dat het altijd van pas zou kunnen komen en leren bij je werk hoort er nu eenmaal bij. Dat idee motiveerde mij.''
 
Na Rabobank ben je overgestapt naar een opdracht bij Centraal Beheer Achmea op de afdeling zakelijk advies. Dan zou je zeggen dat je er bent.
''Dat klopt! Het was inhoudelijk ook precies de vervolgstap die ik zocht en ik kon het werken bij een verzekeraar ervaren. De eerste paar maanden is ook alles nieuw en is het echt even aanpoten om het werk en de materie eigen te maken, maar de welbekende kriebel kwam na verloop van tijd toch weer naar boven. Ik bleef immers in de praktijk vergelijkbaar werk doen. Namelijk klanten adviseren over verzekeringen.''
  
Je hebt je manager verteld dat je toch toe was aan iets anders. Misschien wel iets dat men liever niet wil horen, want je bent ingehuurd voor het werk dat je doet. Hoe heb je dat aangepakt?
''Dat begon eigenlijk al bij het eerste gesprek dat we met elkaar voerden. Ik had al uitgesproken deze stap als één van de stappen te zien die ik wilde zetten. Zij wist daardoor al wat mijn eigen verwachtingen waren en kon haar eigen verwachtingen daarop afstemmen. Vervolgens heeft ze mij de kans gegeven echt alles uit mijn functie te halen en in ruim een jaar tijd ontzettend veel te leren. Tot slot heeft ze mij geholpen in contact te komen met collega-managers van andere afdelingen.''
 
Je volgende stap werd schadebehandeling. Hoe ben je daarop gekomen?
''Eigenlijk doordat ik besefte dat ik in advies, los van segment, hetzelfde type werk doe. Ik was nieuwsgierig naar het werk dat er gedaan wordt als er daadwerkelijk aanspraak gemaakt wordt op een verzekering. Een hele andere situatie en heel ander werk. Ook kon ik als schadebehandelaar met en voor mensen blijven werken, zoals ik dat als adviseur al gewend was te doen.''
 
Je hebt vervolgens allerlei gesprekken gevoerd. Met ons, schadebehandelaars, teamleiders en managers. Hoe ging dat?
''De gesprekken hebben mij ontzettend geholpen. Zo kwam ik er al vrij snel achter dat ik voor bijvoorbeeld letselschadebehandeling én geen werkervaring had én geen aansluitende opleiding (red. hbo-toerisme). Er was ook nog eens geen gelegenheid mij op te leiden. Om direct als letselschadebehandelaar te werken was dus nog een brug te ver. Daarom ben ik gaan denken aan materiële schadebehandeling wat mij als tip werd meegegeven. Vervolgens heb ik gesproken met de teamleider van deze afdeling en heb ik een dagdeel meegekeken. Helaas was er daar voorlopig ook nog geen vacature.''
 
Je kunt dus wel heel graag willen, maar de juiste omstandigheden moeten er ook zijn.
''Dat is zeker zo! En die kans kwam ook toen ik via een oud-collega werd getipt over team POLOV. Ook daar heb ik gesprekken gevoerd. Vooral om inzicht te krijgen en mijn enthousiasme te delen voor de stap die ik wilde zetten. Dat werkte, want een paar weken later kwam de vacature beschikbaar. En er was ook nog eens ruimte om mij op te leiden en in te werken!''
 
Wat ging er door je heen toe je hoorde dat je mocht starten?
''Ik was natuurlijk heel blij! Maar ik ging ook vrij snel over in de regelmodus. Want ik zat nog in opdracht op de afdeling zakelijk advies. Daar heb ik afgesproken nog 4 weken door te werken, mijn werk af te ronden en daarna pas over te stappen naar mijn nieuwe rol.''
 
Tikten die 4 weken snel voorbij of viel dat tegen?
''Nou ik had wel zoiets dat het voor mij nu wel mocht gebeuren haha!''
 
Inmiddels werk je al een tijdje in je nieuwe rol. Hoe vind jij je werk nu?
''Het is eerlijk gezegd nog veel meer divers dan ik had verwacht. Ik dacht namelijk dat het team alleen werkte aan ongevallenpolissen voor de politie, maar we behandelen alle schademeldingen gelieerd aan bedrijfsongevallenverzekeringen voor de labels Centraal Beheer, FBTO en Interpolis. Er zijn dus allerlei situaties, voorwaarden, procedures en details die je moet zien en beoordelen en dat maakt het werk heel divers.''

Een zogenaamde sommenverzekering bedoelt om blijvende invaliditeit en overlijden dat voortkomt uit een ongeval te verzekeren. Er kan in geval van een ongeval een vast bedrag of deel daarvan worden uitgekeerd door de verzekeraar. Deze verzekering kan een goed idee zijn voor mensen met een verhoogd risico op een ongeval, bijvoorbeeld vanwege een zwaar of gevaarlijk beroep. Voor werkgevers bestaat de bedrijfsongevallenverzekering die werknemers verzekerd tegen ongevallen tijdens werktijd.

Een schademelding beoordelen. Hoe werkt dat?
''Stel dat er een politieagent letsel oploopt tijdens het werk. Zodra dit gemeld wordt, kom ik in actie en start ik het traject. Ik neem contact op met de agent in kwestie en bespreek wat er aan de hand is. Hoe verloopt het herstel en worden de stappen gezet die hiervoor nodig zijn? Als er toch blijvende klachten zijn, dan start ik het medisch traject op. De medische informatie die ik verzamel wordt beoordeeld door een medisch adviseur die vervolgens een advies uitbrengt. Op basis daarvan beoordeel ik vervolgens het recht op en de hoogte van de uitkering. Gedurende dit hele proces ben ik degene die de regie houdt, de lijnen uitzet en contact onderhoud met de betrokken partijen, waaronder de politieagent zelf.''
 
Wat maakt je werk nu in essentie anders dan wat je 3,5 jaar geleden deed?
''Het gaat nu niet meer om een bankpasje dat defect is of een reisverzekering die voor het geval dat wordt afgesloten. Het gaat er nu om dat er daadwerkelijk een schade heeft voortgedaan met lichamelijk letsel of zelfs overlijden als gevolg. Je voert dus hele andere gesprekken en hebt een hele andere verantwoordelijkheid. Met name de uitdaging empathie en zakelijkheid in balans te houden, is er een die ik nu veel meer ervaar. Verder werk ik zelfstandig aan mijn eigen dossiers van begin tot eind dus moet ik zelf goed plannen, organiseren en overzicht houden. Die verantwoordelijkheid, vrijheid en eigen regie vind ik echt een verademing.''
 
Wordt je verwachting van werk voldoende beantwoord? Denk je dat de ‘kriebel’ nog een keer terugkomt?
''Op dit moment wel, hoewel ik wel denk dat ik altijd wel bezig zal blijven met wie ik ben en wat ik wil. Ik merk dat door aan te pakken wat er op je pad komt, je onderweg ontdekt wat je leuk vindt, maar ook wat je niet leuk vindt. Daar kun je vervolgens weer mee door.''
 
Welke vervolgstappen zie je jezelf nog zetten?
''Ik ben nu vooral bezig met beter worden in mijn werk en vlieguren maken. Ik leer nog elke dag nieuwe dingen. Op termijn zou ik aan de slag willen met het beoordelen van aansprakelijkheid. De schuldvraag en juridische materie daaromheen lijkt mij heel erg leuk. Dat zou een mooie vervolgstap zijn om mij verder te ontwikkelen als letselschadebehandelaar.''
 
Er gaan dus nog wel wat kopjes koffie aankomen?
''Haha, ja dat werkt wel echt hoor! Mijn netwerk heeft mij enorm geholpen. Ik ben alle mensen die ik heb gesproken daar echt dankbaar voor.''
 
Netwerken, dat horen we wel vaker, maar hoe heb je dat precies aangepakt?
''Door vooral vanuit mijn interesse en nieuwsgierigheid te spreken en die te delen. Daarnaast ben ik mensen vooral veel gaan vragen over hun werk. Mensen vinden het meestal leuk te praten over wat ze doen. Daardoor kreeg ik inzicht of het echt iets voor mij zou zijn en ook wat ik er nog voor moest doen. Tegelijkertijd kon ik mijzelf laten zien. Uiteindelijk is er daardoor op het juiste moment aan mij gedacht en kon ik de stap maken.''
 
Wat adviseer je mensen die jouw verhaal nu lezen en twijfelen over hun eigen loopbaan?
''Neem vooral de tijd om ervaring op te doen. Blijf geduldig. Ook als je werk doet dat nog niet het eindstation is. Je leert zo allerlei mensen kennen en laat zien dat je graag wilt werken. Wees je bewust dat je wellicht een ander pad moet bewandelen dan iemand die al wel de juiste vooropleiding of ervaring heeft. Ik heb echt gemerkt dat geduld en inzet uiteindelijk beloond worden.''