Be great volgens Erich

Een nieuw item in onze nieuwsfeed zijn de verhalen van onze professionals. Inmiddels werken er namelijk best veel mensen via Rochewood. En dat werk? Dat doen ze op allerlei verschillende plekken en in allerlei verschillende rollen. Kortom: genoeg verhalen te vertellen!

Interview: Be great volgens Erich

We trappen af met onze professional Erich. Wij zijn Erich halverwege 2015 op het spoor gekomen mede dankzij de briljante tip van een andere professional Jeroen. Onze samenwerking werd als snel een feit! Een eerste opdracht als Assistent risicospecialist verzekeren bij Rabobank Zuidwest-Drenthe (Hoogeveen) is sindsdien opgevolgd door succesvolle opdrachten bij Rabobank Nederland en de lokale Rabobanken in Heerenveen, Almere en vandaag de dag Stadskanaal. Ook werken bij Rochewood? Bekijk onze vacatures verzekeringen!

Om te beginnen, heb je vandaag nog een klant goed kunnen helpen?
''Jazeker. Een penningmeester van een lokale schuttersvereniging hier in de buurt. Deze vereniging is al een tijd een klant van ons en heeft verschillende verzekeringen bij ons lopen. Nu bleek dat er het een en ander aan apparatuur voornamelijk buitenshuis stond (waaronder een verrijdbaar kanon en musketten). Op zich geen probleem, maar het verzekeringspakket moet buitenshuis gebruik wel blijven dekken.''

En ben je daar samen uitgekomen?
''Gelukkig wel. We hebben samen gekeken naar de polis en aanpassingen doorgevoerd waar nodig. Altijd fijn als je hier op gelijk niveau met je klant over kunt sparren.''

Hoe krijg je dat voor elkaar? Dat sparren op gelijk niveau?
''Mijn geheim is om een klant te durven complimenteren met een kritische blik. Zo kunnen wij namelijk nog beter ons werk doen en kunnen we het in ieder geval over de oplossing hebben in plaats van het probleem.''

Klinkt verdacht veel als het veel gehoorde ‘de klant centraal stellen’.
''Dit is daar denk ik wel een voorbeeld van. Ik zie dit als inleven in je klant en het lef hebben om je verantwoordelijkheid te nemen. Ook als iets niet is zoals het zou moeten zijn.''

Je spreekt als gedetacheerde kracht telkens weer andere klanten in andere werkgebieden. Hoe is dat?
''Soms is dat best lastig. Klanten weten namelijk niet altijd dat ik een tijdelijke kracht ben en kunnen andere verwachtingen hebben. Maar het kan ook zeker als voordeel werken. Ik ga er (bijna) altijd blanco in. Ik ken niet heel veel van de voorgeschiedenis anders dan wat ik kan lezen in een systeem. Zo kan ik mij volledig richten op de klant en een objectief open gesprek voeren.''

Waar moet je als gedetacheerde kracht verder extra goed op letten?
''In mijn geval is dat goede vastlegging. Door goede administratie is mijn werk voor mijn opdrachtgever en collega’s inzichtelijk. Handig als je weet dat je altijd tijdelijk ergens werkzaam bent. Zo kunnen collega’s als ik weer weg ben mijn werk probleemloos overnemen.''

Is goede vastlegging voor jezelf ook een voordeel?
''Ja. Ik hoef namelijk niet alles te onthouden. Als mijn verleden-ik iets heeft weggeschreven op een bepaald moment, dan hoeft mijn huidige ik niet aan een antwoord te twijfelen. Ik heb het namelijk zelf geschreven. Uiteindelijk kun je toch het best op jezelf vertrouwen.''

Je hebt de afgelopen twee jaar uiteenlopende plaatsen in het land gezien. Zo heb je gewerkt in Almere, Hoogeveen, Heerenveen, Eindhoven en nu Stadskanaal. Wat is je leukste opdracht geweest en waarom?
''Oef! Goede vraag. Zonder andere opdrachten te kort te doen, zou ik mijn opdracht in Hoogeveen als een van de leukere opdrachten noemen. Ik kon bijzonder goed overweg met mijn collega’s en werkte fijn samen met mijn collega in de buitendienst. Enthousiaste en positieve mensen. Mensen die een glas wel als halfvol zien. Dat ligt mij wel.''

En als je collega’s krijgt waar het glas eerder halfleeg is? Kun je die eigenlijk veranderen?
''Helaas niet. Maar ik blijf het wel proberen. Ik heb immers veel te veel geleerd van allerlei organisaties en teams om hier niet iets mee te doen.''

Wat hebben deze opdrachten jou tot nu toe eigenlijk gebracht?
''Als ik het vergelijk met de periode dat ik in loondienst werkte op één plek dan valt vooral scherpte mij op. Tijdelijke opdrachten houden mij scherp. Ik ben mij bewust van mijn ‘prijskaartje’ en ben daarom extra gemotiveerd om mijn toegevoegde waarde te bewijzen in de tijd die ik daarvoor heb.''

Is het moeilijk om telkens te solliciteren en jezelf opnieuw te bewijzen?
''Het solliciteren vind ik eigenlijk niet lastig. Wel kan de continue scherpte soms omslaan in druk om te presteren. Dit moet je wel in balans kunnen houden om de tijdelijkheid van detachering te waarderen.''

Terug naar die sollicitatiegesprekken: ben je eigenlijk weleens een keer afgewezen na een interview?
''Nu je het zegt. Nee, en dat gaat ook niet gebeuren!''

Dat klinkt zelfverzekerd.
''Dat klopt, dat is ook wel nodig in de detachering.''

Waarom denk je dat?
''Detachering vraagt enerzijds mensen die een verschil kunnen maken, iets extra’s brengen en dat in minder tijd kunnen realiseren als elke andere medewerker. Anderzijds vraagt detachering ook mensen die vooral heel goed zijn in datgene waarvoor ze ingehuurd worden. Ik ben wel een goede combinatie van beiden.''

En als je moet kiezen tussen de twee? Wat ben jij dan?
''Dan ben ik vooral iemand die zijn werk erg leuk vindt en er ook nog eens goed in is.''

Veel organisaties in de financiële wereld zijn in een haast continue staat van reorganiseren. Ook Rabobank, waar jij momenteel voor werkt. De lokale Rabobanken gaan op regionale schaal (clusters) met elkaar samenwerken. Wat voor kansen gaat dit bieden voor jou als verzekeringsprofessional?
''Verandering betekent uitdaging. Daarom denk ik dat er voorlopig nog meer dan genoeg werk te doen is op detacheringsbasis. Wat ook helpt, is dat ik mijn loopbaan heb weten af te wisselen. Niet te veel historie op één plek, maar wel genoeg om goed om te gaan met veranderingen.''

Wat gaan de veranderingen binnen Rabobank van jou vragen als verzekeringsprofessional?
''Vooral flexibiliteit in de vorm van aanpassings- en verandervermogen. Het werk dat we doen en vooral hoe we dat doen gaat namelijk veranderen. Het wordt commerciëler en er wordt meer eigenaar- en ondernemerschap van je verwacht. Daarnaast, misschien wel vanzelfsprekend, moet je inhoudelijke verzekeringskennis gewoon heel erg goed zijn.''

Denk dat je het een voordeel is dat je in tijden als deze in dienst bent bij een detacheringsbureau?
''Nu wel ja. Ik kan mij namelijk volledig focussen op wat er van mij verwacht wordt. Zo hoef ik mij niet met randzaken bezig te houden. Dan doel ik op zaken die je misschien eerder opvallen als je ergens al een langere tijd werkt. Ook dit werkt wel verfrissend.''

Voor de toekomstige Erich die nog niet met ons werkt. Wat zou jij hem of haar aanbevelen?
''Voor de toekomstige Erich zou ik zeggen: blijf nadenken over hoe je jouw werk efficiënt en goed kan doen. Nu, maar ook straks. We leven in een tijd waarin er veel geautomatiseerd kan worden en dit inmiddels ook nog eens wordt gedaan. Durf kritisch te zijn (ook op jezelf) en te proberen. Handel naar wat je denkt dat je moet doen. In mijn geval was dat tekenen bij Rochewood. Ook daar was lef voor nodig hoor. In mijn geval: being great!''

En als iemand jou eens een keer wil spreken of jij echt vindt wat je nu zegt?
''Dan kan diegene mij gerust eens benaderen via Linkedin of een keer bellen. Dan drinken we een kop koffie en kan ik je nog veel meer vertellen!''