Blog dan had je het wel gehoord toch?

Twee maanden geleden schreef ik een blog over de kracht van complimenten. Een blog die goed gelezen en ontvangen werd, wat bleek uit de complimenten die ik zelf kreeg over deze blog. Niet per definitie de bedoeling, maar daarom niet minder leuk!

Blog: Dan had je het wel gehoord toch?

In mijn werk als Manager banking bij Rochewood spreek ik veel leidinggevenden, woon ik regelmatig evaluatiesessies bij en mag ik vaak observeren in het feedbackproces. Razend interessant. Vooral als het goed gaat is het soms echt zoeken naar feedback, terwijl het dan eigenlijk heel eenvoudig is. 

Als er een interim-professional in zijn of haar nieuwe opdracht start, heb ik de goede gewoonte deze professional ergens in de eerste twee maand te verblijden met een persoonlijk bezoek op de werkvloer. De manager of teamleider schuift dan ook vaak even aan, waarbij ik structureel vraag naar de prestaties van de professional in de eerste weken. Regelmatig is dit ook de eerste keer dat deze professional feedback ontvangt van de opdrachtgever.

“Ja goed hoor, gaat prima! Als het niet goed was dan had ze echt wel gehoord”, of: “Nou ik heb de collega’s nog niet horen piepen, dus dat is een goed teken en dan hoor je mij ook niet”. Zomaar een willekeurige greep uit reacties die ik dan krijg. Lekker Hollands; makkelijk en ook met geen mogelijkheid tegen te spreken. Eigenlijk klinkt het alsof jij een domme vraag hebt gesteld. Ik reageer vaak door te zeggen dat ik dat fijn vind om te horen.

Maar eigenlijk vind ik dat helemaal niet zo fijn. Waarom zou je een collega niet vertellen dat het goed gaat? Moet je het dan niet juist wél vertellen? En geef je met deze stilte niet een tegenovergestelde boodschap? Wordt onzekerheid gevoed door waardering niet uit te spreken? Vind je het zelf fijn om niets te horen van je leidinggevende? Lijkt heerlijk rustig, maar zijn we niet allemaal op zoek naar bevestiging?

Ook als je collega echt wel weet wat je ervan vindt, kan het nog steeds heel fijn zijn om het nog een keer te horen. Zelf vergeet ik ook regelmatig mijn waardering uit te spreken. Iedere keer als ik het niet vergeet, merk ik weer hoe weinig moeite het mezelf kost en ook direct wat het doet met de samenwerking. Kleine investering, groot rendement!