Blog waarom efficiënt werken geen doel op zich moet zijn

Gaat het met jou ook zo lekker druk? Of is dat niet het standaardantwoord dat jij geeft als iemand vraagt hoe het met je is? In ieder geval betrap ik mezelf erop regelmatig te melden dat ik ‘druk’ of ‘lekker druk’ of ‘druk in de goede zin’ ben. Maar waarom eigenlijk? En wat doet die schijnbare drukte met de manier waarop we onze dagen invullen?

Administratie

Laten we beginnen bij het begin. Waarom zeggen we tegen iemand die de ‘hoe is het’-vraag stelt, dat het druk met ons gaat? Zijn we daadwerkelijk zo druk? Of is het vooral iets dat we onszelf opleggen?

Druk zijn is in ieder geval een middel. Een soort statussymbool om te laten zien dat je succesvol bent, of in ieder geval hard op weg daarnaartoe. Iemand die druk is, heeft blijkbaar veel belangrijke dingen op zijn bordje liggen. Immers is aangeven dat je druk bent, direct ook een hint naar de ander. Ik ben druk, dus het kan maar beter belangrijk zijn wat je te melden hebt. Dat idee.

Druk zijn is gewoon. In een tijd waarin continu zoveel te doen is, is het maar gek als je het niet druk hebt. Misschien is druk zijn dan ook wel gewoonweg verslavend. Wat blijft over als je niet druk bent? Hoe vul je de leegte die dan voor je gevoel ontstaat?

Druk zijn kan een excuus zijn. Reden om een afspraak uit te stellen of af te houden. Dat je niet hoeft te zeggen wat de eigenlijke reden is dat je niet naar dat feest gaat. Of handig als je een rapport oplevert dat niet aan de verwachtingen voldoet. “Ja maar, ik had het ook zo druk…”

Druk zijn is ten slotte gewoonweg aantrekkelijk. Het geeft je een gevoel van nuttig zijn. Het idee dat je ergens aan bouwt. Dat je wat nuttigs doet je met je tijd. Helemaal ook vanwege alle geluiden om je heen. Niet alleen al die mensen die zeggen dat ze druk zijn, maar ook alle social media die daarvan blijk geeft. Vrienden die volgens Instagram een ‘maximaal leven’ leiden, vloggers die elke dag weer een spannend avontuur beleven.

Laten we voor nu aanvaarden dat druk zijn blijkbaar de norm is. Dat je eerder iets uit te leggen hebt als het lekker rustig met je gaat. Logisch gevolg lijkt dan vooral zo efficiënt mogelijk te werken. Zoveel mogelijk werk in een dag proppen. Maar past dat wel in elke situatie?

Want wat als we het hebben over menselijk contact. Moet je dan ook vooral gefocust zijn op efficiëntie? Is het handig tijdens een kennismaking direct je verslag te typen? Ben je goed bezig als je in een vergadering tussen het spuien van je mening door ook nog even wat mails verstuurt vanaf laptop of telefoon? En is het wijs een telefoontje aan te nemen terwijl je eigenlijk met van alles bezig bent?

Ja, het is prima je administratie effectief te doen. Ja, het is slim blokken in te plannen voor bepaalde werkzaamheden. Ja, het is beter je niet te laten leiden door elke collega die een vraag wil stellen of elk mailtje dat binnenkomt. En nee, je hoeft echt niet elk telefoontje aan te nemen.

Vind je die vergadering zonde van je tijd? Denk dan na over hoe het beter kan, of besluit niet deel te nemen. Maak tijd voor de ander als je zijn of haar gesprek aanneemt. Investeer in de relatie wanneer je iemand ontmoet. Vergeet niet dat oprechte interesse altijd loont!

Druk zijn is dan misschien gewoon; laten we van efficiënt werken geen doel op zich maken.