No cure no pay, een slecht idee (3/5) Niemand zit te wachten op reclame. Vooral niet van recruiters.

Dit is deel 3 in een serie van 5 blogs. Blogs waarin ik je meeneem in de wereld van werving en selectie en waarom mijn branche op dit gebied toe is aan vernieuwing. Waarom het no cure no pay model haar beste tijd gehad heeft. Maar ook hoe het anders kan. Anders moet! Lees je mee?

Ongevraagde berichtjes van recruiters op Linkedin worden vaak als irritant ervaren. Zelf heb ik er eerlijk gezegd nauwelijks last van. Mogelijk ben ik niet zo interessant voor de arbeidsmarkt. Als acceptant of (letsel)schadebehandelaar in de verzekeringswereld is het wekelijks en soms zelfs dagelijks aan de orde. De mooiste banen, de meest geweldige salarissen en de gekste dingen worden je aangeboden om maar van baan te veranderen. Met een beetje pech in een onpersoonlijk gestandaardiseerd bericht. Niet omdat het voor jou goed is, maar om in zo min mogelijk tijd zo veel mogelijk mensen te bereiken. Dat ligt er veel te dik bovenop en dat wordt in het algemeen niet gewaardeerd. Terecht als je het mij vraagt.

Op televisie, internet en buiten op straat wordt ons brein continu beïnvloed door reclames. Bedrijven bedenken van alles om ervoor te zorgen dat jij je tijd en geld besteedt aan hun producten of diensten. Veelal zaken waar je niet op zit te wachten en niemand die je vraagt wat je nodig hebt. Toch? Misschien maakt dat het juist zo irritant. Al iets minder irritant wordt het als je in de doelgroep valt. Als ik in de rust van een voetbalwedstrijd naar een reclame van Heineken kijk, kan mijn brein dat allemaal prima plaatsen. Als ik voor het opstarten van een video op Youtube voor mijn zoon eerst de reclame van het nieuwe maandverband van Always moet afkijken, kan ik mij daar flink aan ergeren. 

Stel je stapt spontaan een kledingwinkel in en een medewerker benadert je met: “Als je iets wil vragen of mijn hulp nodig hebt, ik ben beschikbaar hoor!”, dan voelt dat ongedwongen en normaal. Je snapt dat de medewerker graag kleren wil verkopen, maar je moet niets. De uitnodiging is duidelijk en het initiatief blijft bij jou. Als dezelfde medewerker gelijk met een spijkerbroek en een t-shirt aan komt stormen die je meteen moet passen, dan voel je de neiging direct weer naar buiten te lopen. Tenminste, ik wel. Je hebt nergens om gevraagd en wil misschien eerst even rustig kijken. Hoe groot is de kans dat je nog eens terugkomt?

Nu kun je een baan of een werkgever moeilijk vergelijken met een kledingstuk. Het kledingstuk interesseert het immers niet of het jou past of niet. Een opdrachtgever is daarin juist wel geïnteresseerd. Past de omgeving bij de kandidaat? Als recruiter neem je dat in overweging als je op Linkedin zoekt naar geschikte kandidaten. Hoe goed de match op papier ook lijkt te zijn, je weet het nooit zeker. Toch blijft het een veelgebruikte strategie direct de baan te bieden in de veronderstelling dat de ontvanger daarop zit te wachten. Maar is dat zo? En wat doet het met de kandidaat als hij of zij alleen nog maar ‘ja’ hoeft te zeggen?

Ik geloof dat het op Linkedin niet heel veel anders werkt dan in een kledingwinkel. Mensen zijn niet gek en begrijpen echt wel dat jij als recruiter gaat voor het invullen van vacatures. Maar moet dat er echt zo dik bovenop liggen? Waarom zou je niet kunnen beginnen met het stellen van vragen? Adviserend verkopen: fatsoenlijk en ook nog eens slim. De kans is best groot dat je ondanks je goede gedrag niet hebt wat jouw kandidaat wenst. De kans is ook groot dat in de toekomst gerust terug kunt komen met iets wat wel ‘past’!

Ben je recruiter en ben je van plan om een bericht te sturen aan een kandidaat die je nog niet kent? Bedenk dan het volgende:

  • Laat snel scoren links liggen en richt je op het bouwen van een relatie.
  • Bestudeer het profiel goed en verplaats je in de kandidaat.
  • Stel vragen om te bepalen of en wat jij voor de kandidaat kan betekenen.
  • Toon interesse in en begrip voor de reactie.

Met deze tips voorkom je een hoop irritatie, werk je aan lange termijn relaties en help je het recruitmentvak aan een betere reputatie.

En opdrachtgevers en werkgevers: Reclame maken voor je werkgeverschap is een vak apart. Helemaal als je het ongevraagd doet. Realiseer je dat succesvol searchen zorgvuldigheid en een planmatige aanpak vereist. Vooral ook als je graag de juiste kandidaten aan je wil binden.  Wat mij betreft dus een dienst die het (ver)kopen waard is. Hierover later meer.

''Je moet als bureau heel goed weten wat je doet, maar als opdrachtgever net zo goed.''

"Een nieuwe collega neem je weloverwogen aan. De middelen die je daarvoor inzet, verdienen minimaal dezelfde aandacht."

''Pijnlijk. Niet omdat de sollicitant niet bij de functie of organisatie past, maar omdat jouw recruitment proces niet bij de sollicitant past. Zonde!''

Lees meer