Blog een zachte landing?

Vaak leven we naar onze zomervakantie toe alsof het de grote verlossing is. De laatste week kunnen we nog van alles aan, want binnenkort is het allemaal over. In deze week liggen schoonheidsfoutjes op de loer, de batterij is namelijk bijna leeg. Vakantie betekent even geen stress, heel veel vrije tijd en weinig moeten. Vaak worden we ook nog eens ziek aan het begin van de vakantie, een belangrijk signaal van ons lichaam dat we een grens hebben overschreden. De rust die we vinden in onze vakantie, zijn we vaak snel weer kwijt. Omdat voorkomen altijd beter is dan genezen heb ik een collectief verbeterpuntje.

De maand augustus is er één waarin collega’s op vakantie gaan, collega’s terugkomen en dus continu sprake is van overdracht. Documenten, meetings en ellenlange e-mails. Wat kan er mis gaan, welke dingen moeten AB-SO-LUUT in de gaten gehouden worden? Je wil gerust op vakantie kunnen en het voelt een stuk beter als jouw collega weet wat er gaat komen en daardoor alles precies gaat doen zoals jij dat gedaan zou hebben. Toch?

Ik heb de overtuiging dat de meesten onder ons vol goede moed weer van start gaan na een vakantie. Nagedacht over alle stress die ze hebben meegenomen de vakantie in, sterk voorgenomen om deze stress vooral achter te laten. Misschien met wat frisse tegenzin weer wat vroeger uit bed, minder vrije tijd, maar toch.

Waar 100% van de werknemers in ieder geval niet op zit te wachten, is een collega die gaat vertellen wat er allemaal dankzij jouw afwezigheid niet goed is gegaan. Een rampzalig dossier, een boze klant of iets wat toch al lang af had moeten zijn. De spreekwoordelijke harde landing. Van volledig zen naar een tikkende tijdbom in 10 minuten. Toch doen we dit massaal, al is het alleen al omdat wij allen in een organisatie werken waarin we elkaar lekker onbeperkt kritische feedback mogen geven. . Omdat we zo graag beter willen worden. Dat we elkaar op die manier mentaal de vernieling inbrengen, is minder relevant.

Misschien kunnen we het anders doen. Misschien kan jij het anders doen. Wat doe jij om jouw collega een onvergetelijke 1e werkdag te bezorgen na zijn of haar vakantie? Ga je hem of haar vertellen welke klanten je allemaal blij hebt gemaakt? Welke geweldige dossiers je hebt afgehandeld en hoe goed alles was achtergelaten? Of ga je toch vooral laten merken dat het allemaal niet vanzelf is gegaan en dat er toch wel wat foutjes zijn gemaakt? Ik heb inmiddels zelf een zachte landing gemaakt bij Rochewood, al miste ik wel de vlaggetjes en de taart. Wél kan ik, omdat mijn collega’s nog mogen, het goede voorbeeld gaan geven!