Breaking Rochewood en RisiGo

9-rochewood-en-risigo-beker-koffie-rabobank

Het begin van het vierde kwartaal van dit jaar staat alweer voor de boeg. Een kwartaal waarin wij meerdere leuke én leerzame evenementen gaan organiseren. Eén daarvan is onze allereerste Kennissessie RisiGo.

RisiGo is de nieuwe verzekeringspropositie van onze klant Rabobank. Zoals Rabobank deze zelf het best kan omschrijven komt deze propositie neer op het volgende:

‘’Met Rabo RisiGo krijgt u inzicht in uw bedrijfsrisico’s en advies over maatregelen die u kunt nemen. Van slimme preventiemaatregelen tot solide bedrijfsverzekeringen. De Rabobank en Interpolis werken hierbij samen vanuit een gezamenlijke visie hoe bedrijven kunnen omgaan met risico’s. Met kennis van uw branche en risico-inzicht sluit het advies aan op uw persoonlijke situatie, op de situatie van uw bedrijf en uw risicobereidheid. Onze risicospecialist komt bij u langs voor een risico-inventarisatie en –analyse. Samen bespreken we welke risico’s verkleind kunnen worden door het nemen van preventiemaatregelen, welke risico’s u zelf wilt dragen, en welke risico’s u wilt verzekeren’’ (bron: www.rabobank.nl/RisiGo).

Deze omschrijving vat goed samen wat Rabobank wil bereiken en waar het verschil wordt gemaakt ten opzichte van de traditionele werkwijze binnen het segment verzekeren. Rabobank heeft advies vóór verkoop geplaatst en verkoopt nu op de eerste plaats een adviesrapport wat de klant inzicht geeft in risico’s en de mogelijkheden om deze af te dekken met een verzekering, of niet. Immers, transparant advies met oog voor preventie en risicoverkleining geeft de klant ook de mogelijkheid om verzekeringsproducten niet af te nemen of zelfs af te sluiten bij een derde maatschappij.

Klinkt ‘risigovol’, maar het is een bewuste keuze. Hoewel het adviesrapport vooralsnog kosteloos is, is het de bedoeling dat de klant uiteindelijk voor het advies en adviesrapport gaat betalen. Deze verschuiving van het verdienmodel is in lijn met het sinds januari 2013 geldende provisieverbod. In dat opzicht is RisiGo een begrijpelijke keuze van Rabobank.

Of deze keuze daadwerkelijk goed nieuws is voor de portemonnee van de gemiddelde zakelijke klant is nog de vraag aangezien de prijs voor het adviesrapport nog onbekend is. Daarentegen is het, los van het prijsaspect, de bedoeling dat RisiGo moet leiden tot meer inzicht en transparantie in ingewikkelde financiële producten en een klant die meer zélf achter het stuur zit en bepaalt wat hij of zij wilt verzekeren op basis van gedegen risicoanalyse en transparant advies.

De implementatie van RisiGo is dit jaar vergezeld door gewijzigde functieprofielen binnen de afdeling Verzekeren. Waar er bijvoorbeeld eerder werd gesproken van een Specialist Verzekeren, spreken we nu over een Risicospecialist Verzekeren. Een miniem verschil in benaming, maar met de propositie in het achterhoofd wel degelijk een flinke wijziging in werkwijzen en denkpatronen. Dit maakt dat de afdeling Verzekeren voorzien van RisiGo een nieuwe periode in gaat.

Rochewood bemiddelt als werk- en opdrachtgever een veelvoud aan verzekeringsprofessionals binnen Rabobank. Ontwikkelingen als deze zijn vanzelfsprekend iets wat ook ons als organisatie in beweging en aan het denken zet. Onze eigen professionals zijn inmiddels actief in deze nieuwe functieprofielen en werken in verschillende mate ook al met RisiGo.

Om onze professionals optimaal hierin te ondersteunen hebben wij een eerste kennissessie RisiGo gepland op maandag 12 oktober. Deze sessie staat volledig in het teken van de propositie RisiGo en brengt een divers gezelschap aan verzekeringsprofessionals, werkzaam voor verschillende lokale Rabobanken en Rabobank Nederland, bij elkaar.

Een ideaal podium gecreëerd om discussie, interactie en vooral educatief effect te realiseren. We staan inhoudelijk stil bij risicorapportage, processen en de rolverdeling tussen de assistent en de risicospecialist. Daarnaast lopen we gezamenlijk door praktijkvoorbeelden en casuïstiek om zo kennis en inzichten met elkaar te delen.

Het vooruitzicht van deze eerste kennissessie is zo goed ontvangen dat deze volledig is volgeboekt! De grote interesse en positieve feedback sterken ons in de overtuiging dat we met deze kennissessie toegevoegde waarde creëren. Wij kijken dan ook reikhalzend uit naar maandag 12 oktober!