Bekijk actueel aanbod

Interim Casemanager bij Dienst Justitiële Inrichtingen (DJI)

    • Zwolle
    • Sociale zekerheid
    • Tariefrange: €70-80
    • Vanaf 24 uur
    • Project, Freelance
    • Hbo, Wo

Ben jij (bijna) beschikbaar voor een vervolgopdracht als interim Casemanager? Of juist op zoek naar je eerste opdracht als freelancer? Lees dan verder voor meer informatie!

DJI is ingericht volgens het Eigen-Regiemodel. Dit betekent dat leidinggevenden verantwoordelijk zijn voor de verzuimbegeleiding zoals de Wet Verbetering Poortwachter die voorschrijft. Het HR-team Arbeid en Gezondheid ondersteunt hen hierbij. Zo zetten zij re-integratieadviseurs in, die de leidinggevenden adviseren en helpen bij het vormgeven van re-integratietrajecten van zieke medewerkers. Daarnaast zijn er casemanagers die ingezet worden op Ziektewet- en WGA-dossiers.

Het kan voorkomen dat het verzuim op een locatie dermate hoog is, dat dit de leidinggevende boven de pet gaat. Zoals nu bij de penitentiaire inrichting te Zwolle het geval is. In zo’n situatie kan een casemanager verzuim uitkomst bieden. Jij dus! Als specialist inzetbaarheid neem je de re-integratiebegeleiding over van de leidinggevende en zorg jij ervoor dat het verzuimpercentage zo snel mogelijk teruggedrongen wordt.

Het werk dat je doet
Vanaf dag één ben jij verantwoordelijk voor de verzuimbegeleiding van arbeidsongeschikte werknemers. Je verneemt via de leidinggevende dat iemand zich ziek heeft gemeld en neemt dan zelf contact op met deze medewerker. Je bespreekt de situatie gefocust op wat nog wel kan. Je stimuleert de medewerker zelf voorstellen te doen over werkhervatting en zet zo nodig direct gerichte acties in om het herstel te bevorderen. Doorpakken en activeren zijn kernwoorden.

Een andere uitdaging ligt in de lopende re-integratietrajecten. Hier blijven veel mogelijkheden liggen. Denk aan iemand die thuis zit, omdat hij zijn eigenlijk werk momenteel niet uit kan voeren. Echter liggen breder in de organisatie waarschijnlijk wel kansen voor die persoon. Hierop wordt momenteel te weinig geacteerd. Van jou wordt creativiteit verwacht, zodat medewerkers concreet gaan re-integreren en hun inzetbaarheid verbetert. Belangrijk is dus dat je de organisatie leert kennen, snapt hoe de hazen lopen en een samenwerking creëert met HR, leidinggevenden, bedrijfsarts en andere betrokkenen

De gesprekken die je voert met medewerkers zijn, mits mogelijk, op locatie. Daarin neem je leidinggevenden zoveel mogelijk mee, zodat zij op termijn deze taak ook weer zelf kunnen oppakken. Je voert casemanagement op de dossiers, maar zorgt dat daaromheen ook beweging ontstaat. Een verandering in de bewustwording van wat verzuim nu echt betekent voor de organisatie bijvoorbeeld. Wie ligt er nu wakker van het hoge verzuimpercentage? Na jouw vertrek is PI Zwolle een voorbeeld voor hoe het belang van optimale inzetbaarheid door alle geledingen heen gevoeld en nageleefd wordt.

Wat je goed kunt
Om bij DJI succesvol te zijn is het belangrijk dat je snel doorhebt hoe de organisatie in elkaar steekt. Waar liggen de belangen, waarin verschillen die onderling en hoe breng je mensen bij elkaar? Je kijkt continu naar het bredere geheel en zoekt actief de samenwerking op met andere afdelingen. Daarin wacht je niet af, maar trek jij steeds de regie naar je toe. Je acteert daadkrachtig en krijgt, vanuit jouw expertise als specialist inzetbaarheid, alle betrokkenen mee op het pad dat jij hebt uitgestippeld.

Bij DJI is veel ruimte voor empathie. Dat moet ook, want de situaties waarin mensen hun werk doen is zowel mentaal als fysiek vaak zwaar. Dat het hen soms teveel wordt is daarom begrijpelijk. Aan de andere kant kent arbeidsongeschiktheid ook een zakelijk aspect, waaraan nu vaak voorbij wordt gegaan. Als professional weet jij dit wel bespreekbaar te maken. Ook als een situatie ernstig of zelfs uitzichtloos is. Noem het ‘warme zakelijkheid’.

Ten slotte horen natuurlijk ook de meer voor de hand liggende werkzaamheden bij jouw takenpakket als casemanager verzuim. Denk bijvoorbeeld aan (vervolg)afspraken plannen met de bedrijfsarts, arbeidsdeskundige of andere specialisten. Daarnaast zet je interventies in, zoals 2de-spoorbegeleiding of een deskundigenoordeel, en volg je deze ook op. Dit alles leg je zorgvuldig vast, zodat dossiers ‘Poortwachterproof’ zijn. Maandelijks praat je management bij over de ontwikkelingen op verzuimgebied en deel je jouw ideeën om het verzuim structureel te verlagen en, beter nog, instroom te voorkomen.

De afgelopen jaren hebben we met veel freelancers samengewerkt aan succesvolle interim-opdrachten. Juist als bemiddelende partij weten we onze kennis van werk, de markt en organisaties in het bank- en verzekeringswezen voor allerlei vakspecialisten in te zetten. Ook voor jou kunnen wij de schakel zijn tussen jouw kwaliteiten en de opdracht die daarbij past. Weten waar je aan toe bent en wat je met elkaar afspreekt, vormt de basis voor elke relatie die we aangaan.

Samenwerken als freelancer
  • Contract Projectovereenkomst
  • Salaris Tariefrange: €70-80
  • Masterclasses en vitaliteit Jaarlijks evenementen en kennissessies met collega's
  • Thuiswerken Thuiswerken
  • Diploma Hbo, Wo
  • Vakdiploma's Register casemanager (RCCM/RCM/RCMC), Diploma Arbeidsdeskundige
  • Kennis en ervaring Ervaring met verzuimbegeleiding binnen een complexe organisatie
  • Beschikbaarheid Vanaf 24 uur
  • Heb jij de juiste ervaring voor deze opdracht en ben je binnenkort beschikbaar? Reageer dan door jouw cv en motivatie te mailen Matthew Last: m.last@rochewood.nl. Binnen vijf werkdagen krijg je van ons een persoonlijke reactie. In het beste geval maken we telefonisch kennis met elkaar en plannen we een gesprek in. Minder positief? Ook dan krijg je van ons een reactie met onderbouwing. Waar mogelijk kijken we samen met jou of andere vacatures bij je passen.

  • Het gesprek voer je met Matthew Last. Je bent hiervoor van harte welkom op ons kantoor in Harderwijk of we plannen een online afspraak in via Microsoft Teams. Het eerste gesprek gaat over wie jij bent. We praten samen over jouw ervaringen en ambities, en beoordelen of Rochewood bij jou past en andersom. Na dit gesprek voeren we aanvullend referentieonderzoek uit. 

  • Zien we de samenwerking zitten dan stemmen we samen de praktische zaken af rondom jouw tarief. Na akkoord bouwen we jouw Rochewood-cv en presenteren we dit aan DJI. Zij beoordelen of er een gesprek ingepland gaat worden. Is dit het geval dan wordt je uitgenodigd voor een gesprek. Bij een goed vervolg start jij z.s.m. in jouw opdracht en plannen we een feestelijke onboarding in op kantoor Rochewood waar we de overeenkomst van samenwerking opmaken. 

Matthew Last
Accountmanager
t
06 12 87 00 12
e
m.last@rochewood.nl